pumil8s tankar och äventyr

Alla inlägg under september 2009

Av PumiL8 - 26 september 2009 21:48

Draghundar i Filipstad   Foten i munnen Äntligen finns det hopp och en möjlighet att informera om vad som på går i pumiledet. Det är starka grejer, haha, men ändå en möjlighet att förverkliga mina drömmar om att kunna motionera mina hundar på ett bra sätt för både hundarna och mig själv.

Här sitter de blivande draghundarna bredvid Filipstads skidstadion. Vi har precis gått färdigt och fått grönt kort för att få köra barmarkstävlingar.

  

Vilken fin anläggning och vilka fina möjligheter att träna hund som finns däromkring.

Det började med att jag mötte  en karl med hund fastspänd runt baken han kommer springande för fullt. Stor hund framför och det gick undan. Började svettas en del för jag insåg direkt att detta klarar jag inte av. Lite längre fram lastades det av cyklar i olika former och nu började det verka mer kul och genast var jag tvungen att pilla lite på dem.

   '

FörvånadDenna gick förvånansvärt lätt och jag klarade av att sparka den framåt utan hundar. Det gick också att ta sig fram med en kickbike men den är mer påfrestande för knäna. På trehjulingen vilar man ena benet och det står stadigt så knäet får inga ofrivillga rörelser i sidled som det lätt blir på kickbiken.

Priset var den enda nackdelen och det blir allt att fundera hur jag ska lösa detta, ny kostar den ca. 7 000 kronor. Lika mycket som min bil kostade, nästan, haha.

Vidare så fick jag lära mig att man endast cyklar mountinbike med en hund och då blir det lite tungt för en pumi att dra mig runt en skogsbana. Så det enda alternativet som jag ser idag är en trehjuling som det går att köra med alla hundar på en gång.

    

Så vackra stod de vid stadion och hälsade välkomna. Undrar om de står kvar om 14 dagar för då ska vi dit igen och köra en provapåtävling. Hoppas på att få igång mountinbiken tills dess. Jag har gjort en bra bekantskap nu i veckan då jag lagade alla punkteringar på min rollator. Fick lära mig att det heter så min lilla tjusiga trehjuling. Han har cykelverkstad och är en hejare på att fixa lite udda saker på en cykel. Han har lovat att fixa min mountinbike i veckan, så S-A ska släpa hem den och cykelstället från stugan idag.

  

Den är ihopskruvad nu och det går jättebra att köra den med tre hundar framför. Jag har förstått att jag måste fixa andra selar och nya expanders till dragstången och en dragstång. Jisses vad mycket som måste fixas eller lånas.

  

Så här ser en farkost ut som man kör flerspann med. Denna går med 4-spann här i Karlskoga. Den är nog lite för kraftig för mina pumisar. Det var häftigt att få den informationen på klubben i måndags. Har fattat att det finns flera stycken som vill köra med andra hundar än de vanliga draghundarna så vi får väl försöka träna lite ihop.

  

Jag behöver lära mig att starta med mina etterbiggor. De är snabbt uppe i stress och de måste lära sig att explodera framåt istället för på varandra. Numera om jag tar i en draglina börja Bobitaz att tjuta. Så det var inte svårt att få dem att tycka om att dra trehjuliga rollatorn. Idag på morgonen var jag bara tvungen att få berätta om kursen för kompisen E, i pyjamas och nästan tagen i sängen, haha, så hennes morgon började tidigt. Det brukar vara jag som är seg på morgonen men det här med trehjuling är så kul att jag hoppade iväg direkt. Fast hon vaknade och skulle till skogs med sin godingar. Jippie är urgo pumi och en lite stabil sak. Så kul att träffa valparna ibland. Träffade en långhårig Bozz i fredags. Han är mörkare grå än Jippie.

  

Det roligaste denna vecka var att D och hennes Parson Bojne klarade att vara på en hel agilitybana 2 hela gånger och tom få ett pris på KASK:s KM. Det var mörkt och kallt men en trevlig stund fick vi tillsammans på vårt första km. Mina hundar var också med och jag sprang 4 lopp sen tog D över och jag fick också pris. Dagens överaskning var Bobitaz som klarade alla hinder i fart och som fixade ett slalom. Helt utan att ha tränad merän lydnad nu här på slutet. Ja, det är ett pågående projekt att träna lydnad, jag och B går på kurs för Lena L på Activera. Vi har ett antal gånger kvar och jag är inte lika såld på detta som på att köra drag. Fast jag har bestämmt mig för att det lite tid så jag säger varken bu eller yes, haha. En som gillar det är iallafall Bobitaz hon får ju var med sin älskade matte aldeles ensam och äta godis i massor. Lägga sig ner på blöt asfalt det gick inte bra och nu så tränar vi ligg i all möjlig skit. Eftermiddagen idag är det lite agilitytävling på klubben med agilitykursare för nu är den kursen slut. Den gick otroligt fort och det var verkligen roligt att ha en fortsättningskurs. Så nu ska vi tävla lite på riktigt med våra hundar och jag ska springa mina 6 lopp om jag orkar efter förmiddagens cykeltur. Hundarna är iallafall upvärmda.




Av PumiL8 - 9 september 2009 15:50

här har jag hört roliga snabbmatshistorier från Max under sommaren. Trodde kanske inte att jag skulle råka ut för något liknande.

Ok, från början var det så att jag och mina hundar skulle ta en liten cykeltur. Vi hade alla linor påspända och det bar av ner mot Möckeln. Vi stannade och badade vid hundbadet och hundarna fick leka lite innan vi for vidare. Jag började bli hungrig och tänkte att en hamburgare skulle sitta fint. McDonalds skylt var högst och syntes långt bort ifrån så vi begav oss dit. Vet ju att hundar inte får följa med in och jag vägrar att binda upp dem i den miljön sååååå, vad återstod, jo, ta bilkön med hundspannet och stå i avgaserna.... Det var bara 4 bilar före så det gick fort.  Vid luckan man betalar i så stirrade bruden med förakt på min enkla farkost, vit cykel med tre hundar i sele. Sen väste hon att egentligen får jag inte servera dig här. Fast då hade jag redan svaret klart för jag hade en hel del avgaser inom mig, Det skiter jag i ge mig min mat så går jag. Hon blängde en stund och viftade fram mig till nästa lucka där maten redan sträcktes ut av en anonym hand och en fnittrande tjej. Så jag fick min mat som vi delade på 4:a och sen cyklade vi hemåt och nu ligger det tre fisande pumisar här på golvet och sover skönt. Undrar om man kan reklamera maten för den luktar ganskasnuskigt otäckt i gasform.

          

Det var otroligt fint väder och lite höstfåglar som kom rakt över våra huvuden. Hundarna tvekar inte utan kastar sig i sjön utan att känna på vattentemperaturen. Det var så varmt att jag hade kunnat bada jag också, fast, näe inte idag heller. Kommer kanske en sommar igen.

Av PumiL8 - 7 september 2009 16:04

Här kommer lite bilder från Högbo och i dag kommer ett mail som berättar att Scilla ha blivit bästa valp och etta i gruppen sen BIS 4:a. Så nu är vi ju ganska sugna på någon liten bild från Scilla och så ropar vi Grattis härifrån Karlskoga. Grattis till en fin prestation och jag blir alldeles förfärligt glad över att lite valpar blir visade i utställningsringen och inte bara på agilityplanen.

Här är min favvohandler med Scoda och en 7 veckors äcklig valp där de bodde.

Söta Bonnie i väntan på att få gå in i ringen. Ser på bilden att vi nog kunde klippt till lite på öronen. Bra  att komma ihåg till nästa gång. För efter så fin kritik så måste det få bli någon mer gång.

Vinnarvalpen Bonnie med matte .

Så skulle vi ha en jämförar hund med på bilden och det blev Scoda och Bonnie. Bonnie är lite mindre än Anka så hon kommer inte att gå över mediumgränsen, tror jag är det nog bäst att säga. dessa hundar växewr som de själva vill har vi erfarit.

Bonnie

Bonnie så söt, så söt.

En söt Scoda som börjar stå så snyggt på bilderna.

Bonnie nos med så kloka ögon.

Ålands finaste pumiögonögon.

Att vara på 2 dagars utställning tar på krafterna och hundarna söker lite avskildhet när eftermiddagen kommer. Så här ser en BIM hund ut efter ringen.

Syster Scoda i stolen bredvid.

Så här snyggt kan Scoda stå.

Chezzi-e tar sin stol eller ligger i buren. Där alla tre få plats när de vill komma undan. Det var mycket trångt mellan ringarna och det kom hundar mycket nära både bakifrån och framifrån och jag är otroligt imponerad över att mina hunda accepterar allt på utställningsområdet.

Vi bodde på bed an breakfast med Bonnie en natt och nästa var vi själva där . När vi kom hem den sista kvällen så gick hundarna in på vårt rum och sov precis som hemma. Så det är skönt att ha dem med sig då det går att få dem ganska tysta. Sov utan att låsa dörrarna tänkte inte ens på att jag skulle låsa för inte hade de släppt in någon, inte utan ett sjusärdeles skällande i alla fall.

Grattis till Wilda som fixade två pinnar och vann en öppenklass i Lindesberg.

Grattis till Scilla som blev BIS 4:a på en inoff utställning.

Grattis till Bonnie som blev valpvinnare på FUR i Högbo

Grattis till Csoda var placerad med CK och mycket fin kritik, snart sååååå.

Grattis till Bobitaz Bim på FUR i Högbo.

Nu ska vi samla ihop oss för en sista utställning i år för min handler vill åka till NORGE i november om vi lyckas att organisera detta äventyr.

Grattis Anka och Dennis som fixade en andra placering i tikklassen  i Högbo.

Fin fin handler bara att rekomendera. Anka gillade att gå med honom. Trodde frun skulle svimma när han vann Championklassen.

helgen har varit mycket händelserik och jag och mina hundar har njutit av vår tripp till Högbo.

Så Jippie nu kan du kolla in syrran.....

Av PumiL8 - 2 september 2009 19:37

Semestern och sommaren är slut, suck. Jag har inte varit så flitig här på sidan för det har nog varit lite mycket sista veckorna. Nu ska det vara som vanligt igen och då får jag plötsligt ändå mindre tid över för datorn. Jag har lyckats få en trasig bärbar som nu är på verkstan. Den var trasig när jag köpte den så det blir garantin som ska användas hoppas jag. Jag gillar min bärbara då den går att ha i stugan och där är vi mycket nu på hösten med.

Vi avslutade semestern med att ta ner, kitta och måla tre fönster. Började det projektet i början av semestern men det har kommit en skvätt regn lite då och då så sista veckan avverkades utan fönster och korsdrag. Så vi var ganska frusna när vi äntligen kunde pressa in dem och nu går det väl aldrig mer att öppna dem, pust.

Så här ser det ut på min näthinna när jag tänker sommar. Blöt hund i skogen som skulle på utställning. Då fick hon behålla västen på en stund och vad hände då jo det blev tovad pumipäls under flytvästen.

Det har blivit lite svampplockning och på slutet nu så var korgen överfull vid hemkomsten. Vi släpade ut gästerna i skogen för att plocka svampen till maten nu i helgen och det resulterade i att vi gjorde kantarellsnacks till ölen och det var en höjdare.

Så här har jag tillbringat alla helger tror jag. Både Anka och Bobitaz har fått utställningschampionat och det var mitt mål när sommaren började. Det har varit underbart roligt med mycket skratt och lite tårar. Detta var absolut den roligaste utställningen, Nyköping och Norrköping, vi bodde  i Söderköping och det blev så lyckat  så det gör jag gärna om igen.

Trevliga kompisar och ett mysigt rum där springorna i golvet var centimeterstora. Änderna stod i dörren och tiggde mat när jag tog dessa bilder men hundarna hade lagt sig och brydde sig inte längre om att änderna spatserade utanför. Tänk att det kändes som om vi var utomlands denna kväll. Nån drog upp telefonen och pratade engelska , vi åt tapas visserligen ganska svensk, men starkölen var urgod.

Nu är det färdigbadat och det återstår bara två utställningar nu i helgen.

Tänkte klara hundarna  utan att de ska vara nybadade denna gången. På lördag är det pumirasspecial med 31 pumisar och på söndagen ska vi ställa på Högboutställningen. Jag och tre hundar som ska åka själv ach sova två nätter i Torsåker på ett bed and breakfast. Ska bli spännande. Jag har fått en liten kompis i bilen som ska berätta hur vi ska åka för att komma rätt. Så nu är det bara packa kvar och tvätta näsor och fötter imorgon så åker vi på fredag förmiddag. På eftermiddagen kommer Bonnie en av B-kullen, hon ska ställas och behöver klippas. Sen får vi nog ta en stärkande skogspromenad i Torsåker utkanter.


 

Ovido - Quiz & Flashcards