pumil8s tankar och äventyr

Alla inlägg under april 2009

Av PumiL8 - 27 april 2009 21:44

Visst är det härligt när solen skiner. Då sätter jag igång med att arbeta mer än vanligt. Undrar just varför? Så för att bryta detta mönster har jag tagit ledigt hela denna veckan ut, ska bli jätteskönt.

Har stora problem med mitt knä och har ständig värk. Det sliter på orken och jag behöver ta det lite lugnt och inte göra så mycket. Kanske bara lufsa runt lite i skogen.

Snacka om njutning, Bobitaz var varm efter lite spring och hoppade i favorithålet och blev stående där en lång stund. Hon fick sällskap av en varm Anka som trodde att hon hittat något gott där i gytjan.

Man kan ju undra varför jag är tvungen att bada hundarna så ofta.

Efter badet så tog vi en runda till i skogen. Jag tränar mitt knä genom att gå i mjuk skogsmark. Upptäckte att knäet inte blev sämre av att jag går lite sakta i mjuk mossa. Anka far fram som en virvelvind och med en redan blöt päls så går det att räkna ut att det sitter lite skräp i pälsen efter en sådan promenad.

Det är inte så ofta som alla fastnar på samma bild utan att någon vänder stjärten mot kameran. Blir de lite uttröttade så går det för några sekunder men jag vet aldrig förrän efteråt om det är bra bild eller inte.

Ändå mer sällan så har vi husse med på promenaderna. En njutningsfull dag med både man och hundar, vad mer kan man begära av livet. Kanske lite varm brasa på kvällen när det kalla vinet avnjuts med lite gott att tugga på.

Längtar efter att få vara i stugan på semestern och slippa packa och dra mellan Karlskoga och stugan varje helg.

Här är det bad i sjön på vägen hem. lika bra det för gyttjan upplöstes lite och det blev varm avblåsning i duschen vid hemkomsten. Tänk att en pinne kan ta fram så mycket ljud i en pumi och då är det tre med ljud här på bilden och det låter rätt högt faktiskt.

Chezzi-e har fått vårkänslor hon leker med både Anka och Bobitaz igen. Det har varit lite gruff förut mellan Anka och henne men det är borta  nu. Det här med livet i en flock är aldrig statiskt utan det ändrar sig hela tiden. Känner ändå att nu är det en harmoni i flocken som jag trivs med.

Sitter och drömmer lite om att få komma iväg på någon utställning i sommar. Imorgon ska jag ta med alla hundarna och träna agility. Sen tjuvtränar vi lydnad när ingen ser oss. Det ser nog bra tokigt ut när jag inte kan gå ordentligt så det är bäst att passa på när ingen är där samtidigt.

Tänker inte tala om vilken tid jag åker,ha ha.

Av PumiL8 - 11 april 2009 22:37

En så otroligt vacker dag. Varmt och soligt och i mitt hjärta är det lite tungt och lite sorgligt. Fast än ödmjuk över allt vackert och mycket glädje över att andra får känna lycka  när man äntligen får hämta den lilla mjuka goa valp som man längtat så efter.

Kanske lite larvigt att bli så sentimental men nu är jag sådan och själv tycker jag så otroligt synd om mig att det är tur att jag sitter här i stugan ensam med S-A.

Går nog inte att tänka sig att det kan bli så tomt när valparna har lämnar oss. Ändå så vet man ju att det ska bli så redan från början.

 Kanske jag har varit en djursamlare i tidigare liv eftersom jag har lite bökigt med mig själv i avlämnadets stund.

Så nu till lite framtid och en mycket lycklig Anka. En jättepromenad med en lös Anka i skogen. Hon sprang tills hon tog helt slut. Det var en fröjd att se henne. Hon visste precis att alla valpar var borta och nu passade hon på att bada i sjön och jaga Bobitaz genom snåren. Jag dopade mig och promenerade i över en timma. Även jag tyckte att livet var skönt.

Hela familjen njöt i fulla drag och isen smällte så sakta. Fåglarna förde oväsen och man kunde känna att S-A kommer att sjösätta denna helg.

Bobitaz begrep inte att hon inte fick vara på isen så till slut fick hon koppel för vi ville inte förlora henne i något hål i isen.

Bobitaz tunga blev bara längre och längre under promenaden för hon har inte heller fått vara lös på promenader på länge eller så länge som vi haft valpar i huset. Det har mest blivit vanlig hushållsmotion och det syndes att alla saknat våra äventyr i skogen. Härligt var det i allafall.

Nu börjar den här dagen att ta slut och vi kan gå på golvet torrskodda. Inte en pissepöl så långt ögat kan nå. Nu börjar 6 nya valpägares nya tid med att lära känna sin nya kompis och haha att upptäcka att valpar vaknar tidigt på morgonen. Jag ska sova skönt i morgon bitti och sen ska vi fira barnbarnets 6 årsdag med påskbuffe´som jag inte behöver fixa något till. Vilken lyx.

I förebygande syfte har jag börjat att virka utifall jag inte klarar av tystnaden, haha.

Ovido - Quiz & Flashcards