pumil8s tankar och äventyr

Alla inlägg under december 2009

Av PumiL8 - 28 december 2009 20:57

Ja, så har det hänt igen. Jag har blivit mormor och det gick rackarns så snabbt. Ganska vuxen och rund om magen är han. Den lyckliga familjen planerar nu för en ny framtid med en Kalle i transporten efter bilen.

  

Visst är han fin, den lille Kalle som egentligen heter Chagall. Väntar med spänning att få träffa honom. Vi har haft shettis i många år och det är hur gosigt som hellst. Han är 10 år och hingst men en snäll hingst. Så nu kommer jag att få konkurrens på helgerna för matte vill nog hålla på med hästen och inte flänga runt med mina hundar på agilitybanan.

Jag flyttar möbler igen och nu ska jag måla det lilla datorrummet. Det är rörigt värre. Måste bära upp alla mina hobbys på övervåningen, gissa vems knän som vill flytta hemifrån nu ikväll.

Julaftonen kunde firas i ett halvt vardagsrum och tomten hade glömt sina kläder i Laxå förra året, jisses vilken cirkus.

  

Mor har varit här i några dagar och varit hundvakt, de sov ihop på dagarna i allafall.

  

Här uppvaktar tomten mor min men skägget ramlade visst av. Spelar ingen roll för barnen hur han ser ut det är lika spännande vad vi klär ut honom till. Tror det blev lite för mycket tranasvestit i år.

   

Så avslutades julen med en inomhustävling i AH hallen här i Karlskoga. Det gick otroligt fort att springa och jag kutade alla klasser och hjälpte till med diverse grejer. Det är ett himla kul gäng med både unga och gamla som sida vid sida jobbar på.

Jag har beslutat att inte träna inomhus nu under våren utan jag ska frysa på utomhus med lydnadsträningen. Det är för hårt för knäna att kuta i hallen. Har fått veta att jag ska vara rädd om de knän jag har kvar och att det inte går att operera det andra knät. Möjligen om jag blir sittande och inte kan gå då kan det eventuellt gå. 

Jag ska träna styrka och se till att inte gå upp ett gram till i vikt. Det var lite hårt att höra och jag skjuter lite framför mig och tar in lite varje dag. Fast det måste gå och det finns de som har det mycket värre såååå, det är nog bara att vara rädd om knäna så gott det går och gilla läget.

Får försöka med att måla om hela huset så blir allt mycket ljusare.

Gjorde som vetenskapen sa så idag har vi kört drag i nästan 2 timmar. Svetten bara forsade för det var moddigt och tungt. Hundarna slåss när det går för tungt. Positivt vara att det small smällare där vi for fram och jag fann mig snabbt och sa att nu sköt de katten och Chezzi-e började att leta katten så hon blev bara lite låg.

Fast sen trodde Bobitaz att det var en katt så hon fick spel och flög på Anka.........Vi kom hem till slut. Så vilade vi en timma för att orka flytta möbler med S-A. Så skönt med en stark man med långa armar, haha.  

Av PumiL8 - 20 december 2009 12:06

   Nu är det på plats, golvet som nu ska ersätta den snuskiga heltäckningsmattan. Det började bra men redan efter att 2 paket var slut visar det sig att 11 paket hade fått färgfel på fabriken. Det blev ett himla liv för jag hade planerat att rummet ska användas på julaftonen. Ringde till affären det inhandlats på och de kunde hitta 8 paket av samma golv sen kunde de inte hitta fler. Så nu sitter vi här med ett ofärdigt vardagsrumsgolv och det kommer inte någon ny leverans förrän i mellandagarna.

Bilden visar det som blev kvar efter att mattan var borta. Golvet användes sen av hundarna till mycket lek och som sovplats. Trodde inte att det skulle vara så roligt för hundarna  med ett tomt rum.

Vidare så har vi tränat lydnad inomhus det var perfetkt att kryssa mellan hammare och diverse skräphögar.

  

Hur som hellst blev det till slut ett mörkt golv. Fy vad det är svårt att välja. Sen har jag målat taket, väggarna, alla snickerier och matsalsbordet är numera som nytt.

  

Det här är premiären igårkväll. Kanske inte hellt torrt ännu men var tvungen att få prova vårt nya matrum.

  

Kan inte riktigt tro att det är sant ännu. Så jag smyger omkring och njuter.

  

Nu har cykeln hamnat i badrummet. S-A kommer säkert ha den jämter sin säng så småningom för den får inte plats i förråden för där står alla mina cykelprojekt som jag ska köra barmarksdrag med.

  

Chezzi-e njuter på husses arm efter allt stök under dagen.

 

Det enda som går att sitta på i vardagsrummet blir upptaget av tre pumisar. Här sitter de och njuter av det snygga golvet. 

   

Ute har det blivit snörosor i blomkrukan. Vackert och kallt så idag bär det iväg ut en längre promenad med tre pumisar som fått vara stilla medan golvet kom på plats. 

Av PumiL8 - 6 december 2009 20:05

   Nu händer det saker i vårt hus och ryggen den värker. Roligt har vi med penslar och färg och sen vi sitter och stirrar på varsin tv apparat mellan målningarna så att allt ska torka ifred. Mattan är nu ett minne blott. Tapeterna har fått annan färg och fönstren är grundade. Kanske är vi klara i vardagsrummet till jul, vem vet.

  

Anka skallar och lyssnar på sig själv när det ekar och hundarna funderar på vad vi gör. Bobitaz blir jättelycklig varje gång husse lägger sig ner på golvet. Måste bara pussas lite och sen ligga i skräpet och vänta på nästa tillfälle till en puss.

  

Nu har vi firat mors 97 års dag, S-A som fyller en massa år och E barnbarn 7 år.

   

Här träffade jag tomten för några dagar sen. Visst är han söt. Hoppas att målarfärgen inte fastnar i skägget haha.

Fast nu har tomten bestämt att vi ska ha lite födelsedagsfest här på torsdagkväll. Det enda stället som det går att sitta på är i vårt pyttelilla kök. Det blir visst inte mer än 8 personer så om jag fixar käket innan alla kommer så kan några äta gående i vårt nymålade vardagsrum.

Fast finns det hjärterum......så det ordnar sig nog. Det är nästa  barnbarn A som ska fira samma dag som sin farfar. Vi ska laga mat tillsammans med A på onsdag , ska bli kul att se vad det blir för något gott.

Vi måste välja golv till rummet och det är inte lätt. Jag vill ha ett ljust och numera är det inne med mörka golv. Så det blir till att leta i fler affärer under veckan.

  

 S-A har fått en ny cykel och så var vi tvugna att inviga den i vardagsrummet. Blir lite sugen på att behålla rummet utan möbler så att vi kan cykla och träna hundar under vintern i värmen inomhus.

  

Här är det D och Bobitaz som firar någons födelsedag.

Sen blev det träning i hallen. Tycker att ljudnivån har sjunkit lite och att hundarna redan vant sig vid att träna inomhus. Chezzi-e blir genomtörstig varje gång.

   

Det är svårt att fotografera inomhus när det springs så fort. Måste träna mer på detta och på att hitta bra ljusinställningar. Visst ser det skönt ut att kunna träna med bara armar när det är gråkallt och regnar ute.

Nu är det bäst att fortsätta att bygga kök på Ikeasidan. Det tar tid att bygga ett nytt kök när man inte vet riktigt hur det ska se ut. Ett tips är att dra ner persiennen nu när mörkret kommit, när jag går ut med hundarna och tittar in i alla fönster efter nya köksideer, hahahah.    

Ovido - Quiz & Flashcards