pumil8s tankar och äventyr

Alla inlägg den 9 november 2009

Av PumiL8 - 9 november 2009 20:16

   

Plötsligt kändes som om det var knökamånga pumisar men det var bara11 stycken. Ursvårt att fota och kvaliteén på bilderna blev inte de bästa. När jag tittar lite närmare på bilden så är det faktiskt mina egna hundar som springer här. Mörkret kom fort och man såg bara skuggor av hundarna till slut.

  

Ibland var det någon annan som fastnade,  kanske det är en Bozz eller en Bonnie, jag ser inte skilnad här vem som är vem. Skönt för alla att få springa av sig efter mycket stående på klippbordet.

Ett nöje att få träffa alla valpar och dem i full action.

Det är inte helt lätt att lära sig att klippa en pumi men nu tror jag att alla som var med på lördagen, kan nästan allt men de två sista grejerna glömde vi och det var precis det som Jippies matte ville höra hela dagen, att det är tillåtet att nudda benhåret med en sax och att man kan jämna lite på framsida av både bak och frambenen och sen att man kan klippa i ljumskarna och under magen. Får kanske bli en fortsättningskurs så småningom. Det var första gången som jag försöker att lära någon annan att klippa och jag är glad att alla åkte hem med en klippt pumi i bagaget. Det tog mycket längre tid än jag trott och det var svårt att vara rättvis och hjälpa alla. Fast jag hade roligt hela dagen och kunde under dagen klämma och känna  samt konstatera att alla valparna är bra pumisar. Lite olika storlekar kom fram när håret kom bort och några är väldigt lika varandra. Av tre hanar är en lite mindre och av tre tikar är det tripp trapp trull, alla olika stora men ändå lika varandra till utseendet. Alla valparna har kommit till könsmognadens början och två av tikarna löpte. Killarna blev lite förtjusta men stackars Scilla fick vara i koppel så att det inte skulle bli tokigheter.

   

Skilla är den största tiken och hon var den största även som liten valp. En snygg tjej med bra päls och en bra kvadratisk kropp. Öron och svans är bra och hon är bra pigmenterad. Hon kommer att bli en bra agilityhund men vi glömde att mäta alla valparna så det är bara att invänta inmätning av höjden. 

   

Inte var det helt lätt att hitta sin pumi under allt hår och här är det Buzter som tar det lite lungt innan saxen kom fram.

   

Husse sliter och matte pysslar om sin Bozz en lite goding.Husse har ett fast tag i rumpan och skriver med andra handen och jag som trodde att en karl bara kan göra en sak i taget!!!!! Ska bli spännande och se hur Bozz utvecklas nu sista delen av sitt första år då han har börjat så bra. 

  

Här är det en bild före på jippie.

  

En efterbild på jippie när matte stolt tar bilder och hon har äntligen fått en lite snygg mycket snygg pumitjej.

Ett muskelpaket som har mycket energi och mycket att tänka med, kommer att bli bra tror jag.

  

Jag kan sno osten matte, flytta på handen då. En rolig bild och en riktig  fotomodell. Liten blev till slut stor för det här är lilla blå som tagit i kapp alla syskon i storlek och är en normalstor pumi kille. Med massor av charm.

  

Lik mamma? Ja men pappas mörka färger och så snygg. Det kom fram riktiga lockar och världen snyggaste pumirumpa. Så här fin är Bonnie och stolt matte fixade hela klippningen. Heja på och förekom alla pumirace, haha.

  

Ståtlig resning och nyopererad klo gör att det blev lite hår kvar på fötterna. Fast Buzter hade en rolig stund med sina syskon på fältet.

  

Jippies matte tog sen till orda och berättade om bra saker att tänka på. Bredvid på bilden står Skilla med  matte som bestämt att hon inte fick leka med pojkarna just den här dagen. Dagen var över och all avklippt päls samlades in och vi skildes åt. Efter att ha umgåtts en hel dag så var bara hemresan kvar, någre hade nästan gång avstånd och några hade många timmar i bilen innan de fick slappna av och titta på sin nyklippta pumi. Tack allihop för en kanonrolig dag och för att ni kom och kämpade med massor av pumiull.

Jätteglad över Jippies matte var med och hjälpte till massor med allt praktiskt så att jag kunde koncentrera mig på alla ulliga gulliga pumisar. Få känna och klämma på alla valparna och få njuta tillsammans med hussar och mattar en hel dag, det är grymt fint det.

Tack allihop både mattar och hundar.

Ovido - Quiz & Flashcards