pumil8s tankar och äventyr

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2009

Eftertanke

Av PumiL8 - 27 oktober 2009 22:10

    

Nu har det gått en vecka och vi har hunnit känna glädjen över att ha klarat oss runt på SM banan i klassen motionär.

Det här är Anka och Bobitaz som tog i och drog runt 4 km i skiten. Det var mjukt och hjulen sögs fast i geggan. Det var sand ilagt för att banan skulle hålla men jag startade som den 102:a och alla hade åkt före mej och banan var sönderkörd och det var duggregn sen med stora droppar. Hundarna sitter här inför starten och kollar vad vi ska göra.

  

Det är Jyckefix som tagit bilderna där jag är med. Annars hade det inte blivit några bider för jag har fullt med rep och selar att hålla reda på. Anka och Bobitaz blev tvugna att gå med neckline som de aldrig gjort förut. Den var inte gjord för små hundar och mina pumisar var inte så förtjusta iden. Den har en brytpunkt på mitten för att den ska gå av om någon av hundarna går omkull. De har inte dragit så många gånger i sina egna nomeselar men de verkar tycka att det är ok med en annan dragpunkt. Man fäster dem bakom baken eller vid svansen.

Kickbiken är mycket enklare att köra än en mountinbike och jag känner mig mycket tryggare på den. Vågar stå på utför utan att känna osäkerhet.

  

Mina jobbarkompisar kom och hejade. Det var jättego stämning och vi kom imål.  

Här är vi på målrakan och kolla vilka hundar de tar en spurt till mål och jag orkade lite till när alla hejade fram oss.

  

Här är det Joanne som kommer med sitt 4 spann och gissa om de var skitiga. Fast alla var mycket glade och de vann sin klass. På söndagen fick jag vara med och starta det spannet och jisses vilka krafter de har och vad springvilliga de är. Det var en mäktig känsla att hålla i. Fick verkligen tävlingssug för hundarna förmedlade en otrolig enegi.

Jag har fått kontakt med människor som vill börja köra drag och i onsdags var jag och A ute med en tjej och körde lite. Tog det mycket lugnt för hundarna hade inte återhämtat sig helt efter helgen. Min lydnadsfröken lärde mig att det tar tre dygn att återta muskelstyrkan efter en tävling så man ska ta det lugnt så att musklerna återhämtar sig helt. Det blev en kortare tur och inte köra för fullt. Vi hamnade på ett lerigt gärde så att cykel och hundar blev skitiga men vi hade solsken och harar och rådjur skuttade omkring oss. A.s hundar gillar harar och tog med cykeln på en liten tur men matte gormade så att de stannade. Haren försvann och lugnet återkom. Vi fick alla hundar att dra och sen bestämde vi att fortsätta att träffas för lite dragturer.

Det är bra att träna på möten och omkörning för det kan inte mina hundar än. Promenerande människor tror inte sina ögon när det kommer tre hundspann på vägen. Jag har inte vågat mig ut i motionsspåren ännu det känns lite som att jag nog ska vänta lite med detta.

   

Veterinärkontrollen var rigoriös och de målade alla jyckarna så här vackra. Jag trodde att det skulle gå att tvätta bort så mina hundar ficka bada samma kväll eftersom de var otroligt skitiga. Inte gick den färgen bort så nu får jag komentarer om att jag har färgat Anka rosa. 

  

Här är en rosa Anka på födelsekalas nu i veckan. Det var korv till hundarna och de var tokiga innan den serverades för i det huset så förväntar de sig ett skrovmål varje gång vi hälsar på. Klart att man äter på fina mattan också.

  

Här är den härligaste bilden på Jyckefix och mig när vi kommit i mål. Den här bilden bevisar för mig själv att jag klarade det och att jag överlevde, haha. Tack snälla för denna bild den ska sparas i datorn och tas fram när livet går trögt för den kommer att ge mig energi för inte kommer jag att sluta att dra barmarksdrag, näe här ska nu ett nytt mål funderas ut och det kommer snart ett nytt SM någonstans och andra tävlingar............

  

Två rosa hundar och en grånosad som väntar på valpbesökare. Nästa helg är det stort valpkalas med klippkurs. Så vi ska förbereda oss och ta med klippbordet hem. Under veckan ska det fortsättas att träna på lydnadsfärdigheterna och det är fortfarande matte som har de största problemen. Det blir ett långt projekt , tror jag.

 
 
AK

AK

2 november 2009 22:29

Kan inte annat än att göra vågen........fasen va ni är duktiga!!!!!!
Härliga bilder!

KRAAAAM

http://softabrudar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av PumiL8 - 21 augusti 2013 17:08

                De växer o äter. Det börjar synas färgförändringar. Alldeles bedårande är de allihop. ...

Av PumiL8 - 9 augusti 2013 10:01

Nu är de här alla 7. Fyra hannar och tre tikar. 2 kg och 102 gram valp på liten Bobitaz som vanligtvis väger omkring 12 kg. När vi var till veterinären vägde hon 17,5 kg två dagar innan valparna kom. Det går inte att känna om det är en stor e...

Av PumiL8 - 14 oktober 2012 20:39

                                 År 2012 första tre månaders aktiviteter. Vi fixade en klippkurs med massor av pumisar och deras mattar o hussar. Senare var vi på några utställningar och en utställningskurs med Marc Linneér i ett kallt r...

Av PumiL8 - 11 september 2011 21:27

Äntligen har vi fått lite nya bider och lite att berätta.  Mor med Czimbora Zå Fin. Hon växer och busar. Hon har varit i fårhagen idag med Challe, brorsan, som är en hejare på att ta fåren runt i hagen. Czimbora är inte riktigt så målmedveten utan...

Av PumiL8 - 31 juli 2011 10:20

Nu är valparna 6 veckor lite drygt. Det är full fart eller sova som gäller. Sen måste det finnas nya saker att titta på eller nya saker att göra så nu springer vi ofta ute. Färsöker slänga ut alla när de vaknar och när de har ätit. Det fungerar fakti...

Skapa flashcards