pumil8s tankar och äventyr

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2009

Söndagmorgon med massor av sol

Av PumiL8 - 18 oktober 2009 09:09

En puminos på datorn och det går visst att sova där med. Så vi sitter en stund och morgonmyser jag och Chezzi-e.

Vi körde på nya cykeln igår och skrattade massor. Det blev en jätteskön stund om än lite kallt.

  

Här är det min mor, som fyller 97 bast i november, som provar. Vi vågade inte släppa henne lös med hundar framför. Provturen gick bra och även hon hade blivit varm när vi åkte hem.

  

Det blev en ny hund i spannet, Bojnebus fick bli ny ledarhund och han gillade detta. Znagge fick gå i koppel för han satt fast i fötterna på D när hon kickade. Efter en stund ville barnbarnet ha lite mer fart och vips hade vi en ny  draghund som drog framåt. Ikapp de andra  skulle han och det gick mycket fort. Det var små hårda hjul på den lilla sparkcykeln men Emil körde så löven sprutade.

  

Skorna var lite slitna för det var det enda som gick att bromsa med men det var glad hund och en lycklig Emil som tjoade i utförsbackarna.

  

Jag höll på att bli omkörd av Emil så jag vände på huvudet bakåt för att se att han klarade farten och vips var hela spannet på väg av från vägen och ner i ett vattenhål för att dricka vatten. Det slog tvärstopp och första vurpan var ett faktum. Tur att det inte var med mountinbiken för då hade jag brutit benen. PÅ kickbiken bara man rullar runt några varv och cykeln följer med spannet. Nu när jag vet behöver jag inte vara rädd för att köra omkull längre.

Körde i skogen på liten stig full stenar och det var inte helt lätt för cykeln är låg och fastnar på stenarna och hoppar sen av med ett ryck. Det krävdes enorm koncentration och hundarna drog ojämt när cykeln fastnade.

  

Senare fick ledarhunden bli Emils draghund och det gick jättefint. Han hade dragit en bra stund och var lite liiiite lugnare. Emil hade fått lite teknik med sin scooter och det gick hur fint som hellst. Visst är de ett fint ekipage.

Vi körde med fyra hundar men de sköt älg i skogen och Chezzi-e bara väntade på nästa smäll så hon fick springa lös.

Börjar att känna hur hundarna drar och de är inte helt lätta att starta med. Det tränades mycket starter och korta dragsträckor igår. Idag ska vi kicka i skogsmiljö och dra längre stund uppför och nerförsbackar med knölig mark att köra på. Sen blir det lite lydnadsträning på eftermiddagen.


 
 
Jippie

Jippie

20 oktober 2009 17:18

Jag hade gärna varit med om jag inte haft dumstrut. Parabol kallar matte det för men den fungerar inte så det måste vara en dumstrut. Min fot är trasig o gör ont o blöder. Jag får inte springa alls säger matte som är en fena på tassbandage säger hon... jag vet inte det jag - tycker det är dumt med både bandage o fåntratt för då kan jag inte slicka rent o det vill jag. Voff

http://levnu.bloggagratis.se

 
AK

AK

22 oktober 2009 21:03

Åh, vilken snygg kick-bike. Det ser ur läcker ut!!!!!

Vad duktig Emil är!

http://softabrudar.bloggagratis.se

 
Pia

Pia

2 november 2009 14:21

Hej
Hittade hit via Tinas hemsida "livet på landet" det här med drag ser ju helkul ut :D hur kommer man i gång? Finns det kurs eller är det bara att köra på, med cykel eller nåt? Om du vill får du gärna maila och berätta lite? Vore hemskt tacksam

Mvh Pia Martikainen

http://www.lillablidkulla.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av PumiL8 - 21 augusti 2013 17:08

                De växer o äter. Det börjar synas färgförändringar. Alldeles bedårande är de allihop. ...

Av PumiL8 - 9 augusti 2013 10:01

Nu är de här alla 7. Fyra hannar och tre tikar. 2 kg och 102 gram valp på liten Bobitaz som vanligtvis väger omkring 12 kg. När vi var till veterinären vägde hon 17,5 kg två dagar innan valparna kom. Det går inte att känna om det är en stor e...

Av PumiL8 - 14 oktober 2012 20:39

                                 År 2012 första tre månaders aktiviteter. Vi fixade en klippkurs med massor av pumisar och deras mattar o hussar. Senare var vi på några utställningar och en utställningskurs med Marc Linneér i ett kallt r...

Av PumiL8 - 11 september 2011 21:27

Äntligen har vi fått lite nya bider och lite att berätta.  Mor med Czimbora Zå Fin. Hon växer och busar. Hon har varit i fårhagen idag med Challe, brorsan, som är en hejare på att ta fåren runt i hagen. Czimbora är inte riktigt så målmedveten utan...

Av PumiL8 - 31 juli 2011 10:20

Nu är valparna 6 veckor lite drygt. Det är full fart eller sova som gäller. Sen måste det finnas nya saker att titta på eller nya saker att göra så nu springer vi ofta ute. Färsöker slänga ut alla när de vaknar och när de har ätit. Det fungerar fakti...

Ovido - Quiz & Flashcards