pumil8s tankar och äventyr

Direktlänk till inlägg 4 juli 2009

Åskmuller

Av PumiL8 - 4 juli 2009 20:45

Nu när sommaren är som bäst , kommer det massor av muller uppifrån Närkesslätten. Det är korsdrag i hela stugan för att vi ska finna lite svalka.

Hundarna sover och Anka har börjat att löpa.

Vi har haft några sköna lediga dagar jag och hundarna. Vi har mekat cyklar och kan nu meddela att det går undan på två mountin bikes.

Det började illa när vi gjorde vår första provtur. Vi tog det lungt och cyklade iväg med alla hundarna förra helgen. När vi var längst bort ringde E och sa att om en och en halv timma skulle jagh infinna mig i Laxå och ta med mor till en läkare. Jisses vilken fart vi fick. Tyvärr blev det lite för fort för Chezzi-e fick slitna tassar och hade ont dagen efter. Så nu cyklar vi kortare turer och det håller alla tassar för.

Fast det klart lite hjälp har jag fått med att meka cyklar. Det är inte helt lätt att få loss skruvar när de sitter hårt.

Här sitter alla och kollar in han med grodsimmet. Det är bryggan som måste i sjön och en kedja ska färstas på sjöbotten. Efter lite försök att få mig att dyka i så betämde grodan själv för att fixa detta.

 

Det gick en stund och en till så kom han upp med en frustning och hade klarat dagens dykprov.

Fast detta är inte det enda som han kommer att utsättas för i sommar. Han ska vara kennelpojke på en utställning i Ransäter. Det kommer att bli en pärs men den som sig i leken ger får också leken tåla eller vad det nu heter.

Fast det är trångt och bökigt i Ransäter så det är bara att hoppas på någorlunda väder för ligger ringen i mitten på planen finns det ingen plats för att sätta upp tält.

Liten monster pumi men oh så fin och go. Hon simmar och dyker och hon måste vara tyst under vattnet. Numera blir hundarna tokiga så fort jag närmar mig en cykel och när S-A tog en sväng idag så ylades det över orättvisan av att inte få följa med.

Vi har till ock med hunnit att vara på sjön. Anka älskar att hängaa på relingen och kolla husses spö för där kommer det upp fiskar. Jag får hålla henne för hon hoppar i när det är fisk på spöt. Han var lite för nära  framför henne och då högg hon spöt. Sen kom det en lite gädda som förgyllde båtturen fast jag gillar glassen bäst. Skönt att ta båten till kiosken på andra sidan sjön och köpa glass och kvällstidningen. De har uppdaterat sig så man får köpa lösglass med massa smaker som ser godare ut än de smakar. Fast vad gör det när man får åka båt och handla.

Efter att ha haft lite mer ledigt i stugan har energin kommit tillbaka lite mer. Jag har målat två skåp och det står 5 stolar som har grundmålats två gånger . Köpte färg med ångrade färg valet när jag provade. Så det blir nog mer som kommer att målas för jag får mycket färg över. Nu ska här inhandlas en annan kulör så att jag kan måla färdigt på torsdag fast jag får lite besök av mina barnbarn så det kanske blir sagoläsning istället. Skönt vilket som om man får slappa mellan varven.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av PumiL8 - 21 augusti 2013 17:08

                De växer o äter. Det börjar synas färgförändringar. Alldeles bedårande är de allihop. ...

Av PumiL8 - 9 augusti 2013 10:01

Nu är de här alla 7. Fyra hannar och tre tikar. 2 kg och 102 gram valp på liten Bobitaz som vanligtvis väger omkring 12 kg. När vi var till veterinären vägde hon 17,5 kg två dagar innan valparna kom. Det går inte att känna om det är en stor e...

Av PumiL8 - 14 oktober 2012 20:39

                                 År 2012 första tre månaders aktiviteter. Vi fixade en klippkurs med massor av pumisar och deras mattar o hussar. Senare var vi på några utställningar och en utställningskurs med Marc Linneér i ett kallt r...

Av PumiL8 - 11 september 2011 21:27

Äntligen har vi fått lite nya bider och lite att berätta.  Mor med Czimbora Zå Fin. Hon växer och busar. Hon har varit i fårhagen idag med Challe, brorsan, som är en hejare på att ta fåren runt i hagen. Czimbora är inte riktigt så målmedveten utan...

Av PumiL8 - 31 juli 2011 10:20

Nu är valparna 6 veckor lite drygt. Det är full fart eller sova som gäller. Sen måste det finnas nya saker att titta på eller nya saker att göra så nu springer vi ofta ute. Färsöker slänga ut alla när de vaknar och när de har ätit. Det fungerar fakti...

Ovido - Quiz & Flashcards